Mika Koivuniemi

03.02.2009 07:46

V roce 2001 vyhrál golfový U.S. Open Jihoafričan, tenisový U.S. Open Australan a bowlingový U.S. Open Fin. Někdo může říci, že Spojené státy prostě dostávají to, co si zasluhují. Když může americká kavárna Starbucks otevřít pobočku v metropoli kaváren Vídni, pak mohou
na U.S. Open vyhrávat cizinci.

Mika Koivuniemi opustil rodnou zemi fjordů a usadil se v americkém Michiganu, v městečku Ann Arbor, kde žije v sousedství dalších finských rodin a kde herně Turbo 2-N-1 Grips piluje své bowlingové dovednosti. Ty byly tvrdě prověřeny v kalifornské Fountain Bowl, kde se před televizními kamerami utkali čtyři postupující hráči na U.S. Open.

Čtveřice nejlepších bowlerů měla v 62 kvalifikačních zápasech úctyhodné průměry od 213 do 216 bodů. Vzhledem k tomu, že dráhy bylo upravené jen jednou za den, nabídly finálové noční boje nervydrásající podívanou, neboť dráhy byly uprostřed naprosto suché, a hráči si museli hodně rozmýšlet, ze kterého místa budou házet. Dohozy byly vzácností a divákům se dodnes musí hodit hlavou, jak mohl Walter Ray Williams prohrát nedohozem čtyř kuželek - což byl překvapující výpadek od jednoho z nejméně chybujících hráčů PBA.

Na finále byly dráhy čerstvě naolejovány, aby finalistům více vyhovovaly. Koivuniemi se podařilo ve finálovém souboji osm striků, které stačily k porážce jeho kamaráda, bývalého nejlepšího amatérského hráče Pata Healeyho. Výsledek 247 - 182 mu vynesl 100 tisíc dolarů. "Způsob, jakým byly upraveny dráhy, byl určitý druh diktátu, kde můžete hrát," uvedl po zápase Healey, který se do finále dostal 279 bodovou hrou a na změnu povrchu pro finálový souboj si tedy očividně nezvykl.

'Rád se zapisuji do historie'

Koivunieminemu se zatím nevyplnil jeho sen, že se stane nejlepším hráčem světa, ale k jeho naplnění mu stačí jen krůček. "Rád se zapisuji do historie. Byl jsem prvním cizincem, který vyhrál turnaj ABC Masters, a teď jsem prvním cizincem, který vyhrál U.S. Open," řekl. Po získání dvou hlavních titulů v PBA mu vůbec nevadí, když se mu říká "Velký Mika". "Musím přiznat, že se mi to i líbí," dodal velký Fin.

 

Mika Koivuniemi
Narozen 6. 4.1967
v Tampere, Finsko
192 cm, 86 kg
Bowling hraje od roku 1978
Oblíbený bowler
Amleto Monacelli
Rekord: 28krát
300 bodová hra
Při měnících se podmínkách povrchů drah během U.S. Open, si neustále opakoval, že se nesmí dostat do problémů. "Nechtěl jsem hodit 150 - a přitom se to může stát velice snadno." V jeho záměru mu pomohla rychlost hodů. "Když jsem házel razantněji, měl jsem hod pod kontrolou," svěřil se po kvalifikaci. Na podmínky si ale vůbec nestěžoval - čím horší jsou, tím víc chce vyhrát, a navíc je na ně zvyklý z Evropy z turnajů amatérů. "Nebyl jsem vždy nejlepší hráč," prozrazuje na sebe.

Koivuniemi, který používá výbavu Ebonite, také správně zvolil kouli. "Při cvičných hodech jsem totiž přišel nato, že najednou koule méně točí, než jak jsem byl v předcházejících zápasech zvyklý. Tak jsem si vyměnil kouli - vzal jsem si jednu s dírou navíc, která začala točit dříve."

Stejnou částku jako z U.S. Open si odnesl už jednou z turnaje Hoinke Super Classic, než se stal profesionálním bowlerem. Tehdy měl prý 16 dolarů v kapse. Svojí druhou šestimístnou výhru použije na splacení dluhů. Kromě toho si ale domů odnese i skleněný pohár, prsten a tradiční bundu šampionů, která mu padla překvapivě dobře. "Asi už znali moje číslo," zavtipkoval Mika.

Letošního U.S. Open se zúčastnilo 259 hráčů a padly na něm dvě třísetbodové hry - jedna z nich se povedla stříbrnému Patu Healeymu.


 

 

 

 

 

 

 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.